Upadłość konsumencka to rozwiązanie, po które sięga coraz więcej dłużników. Ogłoszenie upadłości konsumenckiej to złożona i czasochłonna procedura, niosąca za sobą poważne konsekwencje. Niekompetentne firmy zajmujące się oddłużaniem często skupiają się tylko na zaletach upadłości, tym samym licząc na pozyskanie nowego klienta. Niestety w ten sposób utrwala się mit, że ogłoszenie upadłości jest uzasadnione w niemal każdym przypadku. Co to jest upadłość konsumencka? Jakie są słabe strony upadłości konsumenckiej? Jakie warunki trzeba spełniać, aby z niej skorzystać?

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Upadłość konsumencka to procedura, której głównym założeniem jest oddłużenie i umorzenie części lub całości długu. W praktyce całkowite umorzenie zdarza się tylko w wyjątkowych okolicznościach. Natomiast częściowe umorzenie zadłużenia to częsta praktyka. Postępowanie upadłościowe to procedura sądowa, zatem upadłość oficjalnie ogłasza sąd. W zależności od statusu dłużnika rozróżnia się:

  • Upadłość konsumencką; 
  • Upadłość działalności gospodarczej. 

Rzecz jasna samo nazewnictwo sugeruje jaki rodzaj upadłości jest odpowiedni dla przedsiębiorcy i konsumenta. Zatrzymajmy się jednak na chwilę w tym miejscu. Jasne jest to, że konsumentem jest osoba fizyczna, czyli osoba dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z prowadzeniem firmy (art. 22 (1) k.c.). Taka definicja jednak wydaje się nie do końca precyzyjna w kontekście upadłości konsumenckiej. Owszem, są sytuacje, w których osoba prowadząca działalność może być traktowana jako konsument, ale nie w tym przypadku. 

Z upadłości konsumenckiej może skorzystać tylko osoba, która w momencie ogłoszenia bankructwa nie prowadzi działalności, tj. zlikwidowała i wykreśliła działalność z rejestru Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Analogicznie prowadzenie firmy w przeszłości nie stanowi problemu. Prawo nie wskazuje też, ile czasu musi minąć od zamknięcia firmy. Można więc przyjąć, że najważniejsze jest to, aby podczas składania wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnik nie prowadził własnego biznesu. Czy w trakcie postępowania konsument może otworzyć działalność gospodarczą? Przepisy nie zabraniają prowadzenia firmy po ogłoszeniu upadłości. 

Na czym polega upadłość konsumencka?

Postępowanie upadłościowe ma na celu oddłużyć dłużnika i zaspokoić wierzycieli. Pierwszym krokiem do ogłoszenia upadłości jest uczciwa ocena sytuacji przez osobę doświadczoną. Jak wspomnieliśmy, upadłość konsumencka to ostatnia linia obrony osób zadłużonych, zatem decyzję w tej sprawie najlepiej konsultować ze specjalistą. 

Postępowanie upadłościowe, bez względu na to, czy chodzi o konsumenta, czy przedsiębiorcę, składa się z kilku etapów: 

  • Zebranie dokumentacji i złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości; 
  • Rozpoznanie wniosku przez sąd (zwykle trwa kilka miesięcy); 
  • Ogłoszenie upadłości i przydzielenie syndyka; 
  • Stworzenie planu likwidacyjnego zgodnie z art. 306 Prawo upadłościowe; 
  • Spieniężenie majątku dłużnika i zaspokojenie wierzycieli. 

Przepisy nie określają dokładnie, ile czasu maksymalnie powinno trwać postępowanie. Plan likwidacyjny to ogólne pojęcie odnoszące się do zaspokojenia wierzycieli poprzez spieniężenie majątku dłużnika. W procedurę wpisany jest plan spłaty wierzycieli, czyli harmonogram zaspokajania wierzycieli z sumy uzyskanej po sprzedaży masy upadłości. Zgodnie z art. 491 (15) Prawo upadłościowe, plan spłaty może być realizowany przez maksymalnie 3 lata (36 miesięcy). Co to oznacza dla dłużnika? Tutaj właśnie dochodzimy do kwestii umorzenia długu. Jeśli w ramach ustalonego planu nie uda się zaspokoić wszystkich wierzycieli, niespłacona część długu zostanie umorzona. 

Wniosek o upadłość konsumencką

Postawienie pierwszego kroku w postępowaniu upadłościowym jest zawsze najtrudniejsze. Osoba niezaznajomiona z tematem czuje się na ogół zagubiona i nie rozumie sądowych procedur. Z pomocą przychodzą wyspecjalizowane kancelarie, które udzielają niezbędnego wsparcia od strony formalnej. Wniosek o ogłoszenie upadłości nie jest szczególnie skomplikowany. Haczyk jednak tkwi w tym, że jeśli wniosek zostanie nieodpowiednio uzasadniony, sąd może takie pismo odrzucić. 

Co w tym złego? Przecież wniosek można złożyć ponownie. Owszem, można, ale dopiero po upływie 10 lat, chyba że w międzyczasie zaistnieją nowe okoliczności. Jeśli sąd na podstawie nieumiejętnie sporządzonego uzasadnienia stwierdzi, że dług powstał na skutek zaniedbania, możliwość ponownego złożenia wniosku przepadnie całkowicie. 

Upadłość konsumencka warunki

Upadłości nie można ogłosić ot tak. Co do zasady dłużnik musi spełniać konkretne warunki, aby ogłosić upadłość konsumencką. Jest to w pewnym sensie na plus dla osoby zadłużonej, gdyż przepisy chronią ją przed podjęciem zbyt pochopnej decyzji. Upadłość może ogłosić dłużnik znajdujący się w stanie niewypłacalności. Czym właściwie jest ten stan niewypłacalności? Spójrzmy na art. 11 Prawa upadłościowego: 

1. 

 Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

1a. 

 Domniemywa się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.

2. 

 Dłużnik będący osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, jest niewypłacalny także wtedy, gdy jego zobowiązania pieniężne przekraczają wartość jego majątku, a stan ten utrzymuje się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące.

Z przepisów wynika zatem, że niewypłacalność w przypadku konsumenta oznacza brak możliwości regulowania swoich zobowiązań pieniężnych przez okres dłuższy niż 3 miesiące. W przypadku upadłości działalności gospodarczej stan niewypłacalności musi przekraczać 24 miesiące. Jest to w zasadzie najważniejszy warunek umożliwiający ogłoszenie upadłości. Jeśli chodzi o inne kryteria, upadłość konsumencką może ogłosić osoba, która doprowadziła do powstania długu w sposób nieumyślnynie wystąpiła o procedurę upadłościową w przeciągu ostatnich 10 lat. Warto jednak wtrącić, że nowelizacja Prawa upadłościowego nieco złagodziła stosunek względem dłużników dopuszczających się tzw. rażącego niedbalstwa. 

Upadłość konsumencka konsekwencje

Wróćmy na moment do kwestii likwidacji majątku dłużnika. Kiedy sąd ogłosi upadłość, do sprawy przydzielany jest syndyk. Ten z kolei ma za zadanie dopilnować, aby wierzyciele zostali zaspokojeni z majątku dłużnika. Istnieją pewne wyłączenia z masy upadłości, o czym szczegółowo informuje art. 63 Prawa upadłościowego. Skoro jednak to syndyk ma zająć się spieniężeniem inwentarza, znaczy to, że dłużnik traci prawo do samodzielnego zarządzania majątkiem. 

Osoba zadłużona musi jednak zdawać sobie sprawę z tego, że upadłość to skuteczny sposób na wyjście z długu, szczególnie gdy sytuacja jest naprawdę ciężka. Podkreślamy, że prawo działa w taki sposób, aby zapewnić dłużnikowi dach nad głową i możliwość kontynuowania pracy zawodowej, mając na uwadze jego podstawowe potrzeby. 

Upadłość konsumencka kancelaria

Ile adwokat bierze za upadłość konsumencką? To bez wątpienia jedna z najważniejszych kwestii dla osób poszukujących wsparcia w przejściu przez procedurę upadłościową. Na wstępie trzeba sobie powiedzieć, że większość kancelarii oferuje bezpłatną wstępną analizę sytuacji. Warto z tej opcji skorzystać, bo, jak już wspomnieliśmy, ogłoszenie upadłości to ostateczność i w pewnych okolicznościach da się tego uniknąć. 

Stawki w sprawach o ogłoszenie upadłości są zróżnicowane. Warto obalić błędne stwierdzenie, że im bardziej doświadczona kancelaria, tym wyższe koszty. Oczywiście, doświadczenie odgrywa w tym pewną rolę, ale ceny różnią się w zależności od miasta i konkurencji. Nie zawsze warto kierować się schematami. Profesjonalne podejście do klienta wcale nie musi iść w parze z doświadczeniem i odwrotnie. Kluczowe w tym wszystkim jest rozpoznanie własnych potrzeb i oczekiwań względem kancelarii. 

Pledziewicz Kancelaria od wielu lat niesie pomoc osobom zadłużonym z całej Polski. Współpracujemy z prawnikami specjalizującymi się w szeroko zakrojonej dziedzinie antywindykacji, broniąc praw dłużnika. Znajdziesz u nas nie tylko profesjonalne porady dostosowane do Twojej aktualnej sytuacji, ale także pełne zrozumienie i wsparcie. Jeśli zastanawiasz się, czy upadłość konsumencka to dla Ciebie odpowiednie rozwiązanie, skorzystaj z naszego wsparcia.  

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Bibliografia: