Phishing to coraz powszechniejsza metoda oszustwa internetowego, w której to sprawca, a dokładniej – cyberprzestępca, podszywa się pod inną osobę lub instytucję, w tym również pod bank – w celu wyłudzenia poufnych informacji takich jak dane do logowania do aplikacji bankowej czy dane karty kredytowej, a także w celu wyłudzenia innych danych wrażliwych.

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Aby wiedzieć w jaki sposób chronić się przed phishingiem, należy wiedzieć w jaki sposób działa phishing. Atak cyberprzestępców co do zasady rozpoczyna się od e – maila lub od SMS,  w którym sprawca zachęca do kliknięcia w link lub załącznik, co prowadzi do przechwycenia danych ofiary phishingu. Cyberprzestępcy również dzwonią do potencjalnych ofiar phishingu, podszywając się pod pracownika banku w celu uzyskania danych do logowania lub innych danych wrażliwych. Zdarzają się również sytuacje kiedy cyberprzestępcy dzwonią do potencjalnych ofiar przestępstwa i informują, że ktoś właśnie bierze na ofiarę przestępstwa kredyt i w celu anulowania tego kredytu – muszą wziąć kolejny kredyt, a następnie przekazać je na wskazany przez cyberprzestępców numer rachunku bankowego.

Pamiętaj aby:

  • nie wchodzić w podejrzane linki. Linki takie często zawierają błędy w nazwie banku czy też innej instytucji;
  • wybierać skomplikowane konfiguracje hasła do Twojej bankowości elektronicznej, a tym samym unikaj prostych fraz jak np. Twoje imię i nazwisko czy rok Twojego urodzenia;
  • nie otwierać załączników, które podchodzą z nieznanych Tobie źródeł;
  • nie udostępniać poufnych informacji osobom bądź instytucjom, których nie znasz;
  • weryfikować budzące wątpliwości i podejrzenia informacje bezpośrednio w placówce banku lub dzwoniąc na infolinię banku.

Jakie środki bezpieczeństwa podejmuje Bank w celu przeciwdziałania phishingowi?

W celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa, banki edukują swoich klientów w zakresie zagrożeń związanych z phishingiem. Co więcej banki prowadzą monitorowanie aktywności swoich klientów, w celu wykrycia podejrzanych transakcji czy innych działań.

Kto odpowiada za straty klienta banku?

Pamiętaj, że bank jest zobowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa swoim klientom. Zatem – jeżeli bank nie spełnił swoich obowiązków może wówczas zostać pociągnięty do odpowiedzialności za starty klientów.

Czy bank musi udowodnić zaniedbanie klienta?

Jeżeli ofiara przestępstwa dopuściła się rażącego niedbalstwa (np. świadomie podała swoje dane do logowania do konta innej osobie), bank może w tej sytuacji uniknąć odpowiedzialności

Jak odzyskać pieniądze z phishingu?

W tym celu należy złożyć do banku reklamację. Rekomenduje się w tej sytuacji kontakt telefoniczny z bankiem, a także pisemną reklamację. W sytuacji gdy bank nie uzna Twojej reklamacji – przysługuje Ci prawo skierować sprawę na drogę postępowania cywilnego.

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.