Obecny świat jest ciągłym wyścigiem technologicznym między cyberprzestępczością, a technologią która ma nas przed nią chronić, dlatego ważnym jest aby wiedzieć jak prawidłowo zabezpieczyć się przed kradzieżą? Uwierzytelnienie płatności jest świetnym i prostym sposobem na utrudnienie i zabezpieczenie swoich pieniędzy na koncie przed wyłudzeniami i oszustami. Czy ktoś może wypłacić pieniądze z mojego konta? Jakie są metody weryfikacji tożsamości? Jakie jest ryzyko oszustw przy uwierzytelnianiu?

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Uwierzytelnienie płatności oznacza metodę weryfikacji tożsamości klienta podczas wykonywania operacji za pomocą elektronicznych usług płatniczych. Banki oraz inne instytucji finansowych używają różnych metod uwierzytelniania płatności. Kategorie uwierzytelnienia dzieli się na jednoetapowe oraz wieloetapowe. W niniejszym artykule skupimy się na uwierzytelnianiu wieloetapowym (inaczej silnym), ponieważ znacząco zwiększa bezpieczeństwo uwierzytelniania i zmniejsza ryzyko oszustw przy uwierzytelnianiu pod każdym względem w porównaniu do uwierzytelnienia jednoetapowego. Metody weryfikacji tożsamości dzielimy ze względu na: 

  • wiedzę (coś co zna wyłącznie użytkownik) – login, hasło, PIN, kod BLIK, informacje używane w bankowości internetowej znane tylko i wyłącznie użytkownikowi;
  • posiadanie (coś, co ma wyłącznie użytkownik) – zweryfikowane urządzenia zaufane (telefony z aplikacja mobilną banku, karty płatnicze, komputery);
  • cechy klienta (coś czym jest użytkownik) – unikalna właściwość klienta odróżniająca go od innych osób (odcisk palca, skan twarzy, skan tęczówki).

Uwierzytelnianie w Bankowości

Bezpieczeństwo uwierzytelniania w bankowości jest kluczowym elementem w ochronie zarówno klientów, jak i samych instytucji finansowych. W obliczu stale rosnących zagrożeń cybernetycznych, wprowadzenie SCA (z ang. Strong Customer Authentication) staje się nieodzownym krokiem każdej internetowej płatności, znacząco zmniejszając ryzyko oszustw przy uwierzytelnianiu transakcji.

Dodatkowo banki dają możliwość lub automatycznie nakładają dzienne limity, które blokują transakcje jeśli kwota transakcji z danego dnia przekracza kwotę ustalonego limitu między klientem i bankiem. Istnienie takiego zabezpieczenia skutecznie chroni i całkowicie uniemożliwia kradzież sum ponad limit z konta. Identyczny limit można nałożyć na jednorazowe transakcje.

Do niedawna banki do zalogowania się w bankowości elektronicznej wymagały jedynie hasła i loginu. Obecnie użytkownicy przechodzą dodatkowe procesy uwierzytelniania. Metody weryfikacji tożsamości mogą różnić się w zależności od banku, jednak przeważnie polegają na wpisaniu na stronie banku otrzymanego kodu SMS (wysłanego na podany przez klienta numer telefonu, zatwierdzeniu operacji logowania w aplikacji mobilnej banku lub wykorzystując biometrię. 

Ryzyko oszustw przy uwierzytelnianiu

Mimo zaawansowanych metod uwierzytelniania płatności, jednym z najczęstszych zagrożeń jest tzw. phishing, gdzie oszuści podszywają się pod instytucje finansowe, próbując zdobyć poufne dane od klientów. Dlatego w celu bezpiecznego uwierzytelniania płatności kluczowym jest stosowanie skutecznych praktyk bezpieczeństwa.

Regularne sprawdzanie historii transakcji może pomóc w szybkim wykrywaniu podejrzanej aktywności, co umożliwia szybką reakcję w przypadku potencjalnego ataku. Włączenie powiadomień SMS czy e-mail po każdej transakcji lub zalogowaniu się może pomóc w szybkim wykrywaniu nieautoryzowanych działań. Uwierzytelnianie płatności w bankowości przechodzi rewolucję, coraz to nowsze metody weryfikacji tożsamości oraz świadomość klientów są kluczowe w zmniejszaniu ryzyka oszustw przy uwierzytelnianiu płatności.

Czy ktoś może wypłacić pieniądze z mojego konta?

Tak, bezpieczeństwo konta bankowego to kwestia priorytetowa, i choć systemy bankowe są projektowane tak, aby były bezpieczne, zawsze istnieje pewne ryzyko złamania zabezpieczeń banku lub klienta. Aby zminimalizować to ryzyko, ważne jest, abyś podjął odpowiednie środki ostrożności, jednak jeśli padłeś ofiarą oszustwa bankowego i uważasz że bank nie wypełnił swoich ustawowych obowiązków w zakresie zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji, możesz walczyć o zwrot na drodze sądowej. Sprawdź nasz artykuł na ten temat pod: https://pozatorun.pl/wiadomosci/pieniadze-zniknely-z-konta-bank-musi-je-zwrocic/

Jak zabezpieczyć konto bankowe przed oszustami?

Oprócz sposobów wymienionych wyżej, pamiętaj aby używać silnych unikatowych haseł, monitorować regularnie konto, aktualizować oprogramowanie, korzystać tylko z bezpiecznych połączeń, przechowywać karty płatnicze bezpiecznie i nie udostępniać danych innym osobom. Pamiętaj, że banki mają środki bezpieczeństwa, ale ochrona swojego konta to wspólna odpowiedzialność klienta i banku. Bądź czujny i reaguj natychmiast, gdy zauważysz coś podejrzanego. Potwierdzając transakcje i podając dane logowania nie śpiesz się – sprawdź czy na stronie nie ma żadnych dziwnych informacji, czy linki są zabezpieczone oraz czy potwierdzasz transakcję, którą chcesz wykonać. 

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.