W czasie dynamicznie rozwijających się transakcji bezgotówkowych coraz łatwiej stać się ofiarą oszustwa bankowego. Nierzadko, tracąc nadzieje na odzyskanie swoich pieniędzy, minimalizujemy ryzyko utraty środków pieniężnych poprzez ustawienie blokady na koncie ponad określoną wartość pieniędzy.

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Pierwszym krokiem, który powinieneś podjąć, będzie zgłoszenie zdarzenia kradzieży do banku. Możesz zrobić to osobiście lub za pośrednictwem infolinii banku. Ważne, abyś zgłosił również kradzież organom ścigania. 

Obowiązek banku zwrotu skradzionych pieniędzy?

W myśl art. 46 ustawy o usługach płatniczych, na banku spoczywa prawny obowiązek zwrotu pieniędzy, których utrata była następstwem nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Należy pamiętać, że bank ma obowiązek zwrócić Ci utracone środki maksymalnie do końca dnia roboczego następującego po dniu nieautoryzowanej transakcji.

Czym jest nieautoryzowana transakcja płatnicza?

Słowem, nieautoryzowana transakcja płatnicza zachodzi wówczas, gdy płatnik nie wyraził na nią zgody. Z uwagi na swój gwarancyjny charakter, art. 46 ustawy o usługach płatniczych wskazuje, że użytkownik nie musi udowodnić, że transakcja była nieautoryzowana. Pamiętaj, to na banku spoczywa ciężar udowodnienia autoryzacji transakcji.

Pamiętaj o zabezpieczeniu swoich danych:

  • W tym celu nigdy nie podawaj swoich danych do logowania tj. loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
  • Nie klikaj również w linku pochodzące z nieznanych źródeł np. w mailu czy SMS.
  • W sytuacji, gdy dzwoni do Ciebie osoba przedstawiająca się jako pracownik banku, rozłącz się, a następnie samodzielnie zadzwoń na numer infolinii i potwierdź, czy ktoś faktycznie do Ciebie dzwonił.
  • Pamiętaj również, żebyś nie instalował oprogramowania z przesłanych do Ciebie linków.
Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.