Współcześnie, najnowsza technologia w świecie finansów stanowi podstawę wielu transakcji, a bezpieczeństwo finansowe jest priorytetem dla wszelkich instytucji bankowych oraz osób z nich korzystających na co dzień. Kwestie dotyczące tego, kiedy bank może odmówić zwrotu skradzionych pieniędzy stają się kluczowym aspektem zrozumienia współczesnych relacji finansowych i ochrony interesów klienta, w szczególności w sytuacji kiedy posiadacz rachunku staje się ofiarą oszustów.

Zagłębiając się w ten temat, możemy więc lepiej zrozumieć wyzwania związane z bezpieczeństwem finansowym oraz kryteria, jakimi kierują się banki, decydując o zwrocie bądź odmowie zwrotu skradzionych środków.

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji – do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. 

Istnieją jednak dwie sytuacje, które stanowią wyjątek, do których należy:

  • Dokonanie zgłoszenia o zaistnieniu nieautoryzowanej transakcji po upływie 13 miesięcy od dnia zdarzenia lub od dnia obciążenia rachunku bankowego
  • Uzasadnione podejrzenie oszustwa należycie udokumentowane przez bank, który posiada również dowody oszustwa

W myśl art. 44 ust. 2 ustawy o usługach płatniczych istnieje możliwość odmowy zwrotu środków przez bank kiedy zgłoszenie konsumenta o zaistnieniu nieautoryzowanej transakcji nastąpiło później niż 13 miesięcy po zaistnieniu zdarzenia. W tym przypadku więc na osobie poszkodowanej spoczywa obowiązek niezwłocznego poinformowania banku o zaistniałej sytuacji, tj. o nieautoryzowanych transakcjach bądź transakcjach, które nie zostały należycie wykonane.

W sytuacji, kiedy zgłoszenie zostanie dokonane później niż 13 miesięcy po zdarzeniu, w którym nastąpiło obciążenie rachunku płatniczego lub od dnia, w którym miała być wykonana transakcja istnieje możliwość odmowy zwrotu środków przez bank.

Bank dysponuje także możliwością odmowy zwrotu środków, gdy ze strony banku istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa, o czym bank zawiadomił w formie pisemnej policję lub prokuraturę. W takiej sytuacji więc bank informuje organy o podejrzeniu oszustwa, przedkładając tym samym odpowiednią dokumentację, co uznaje się za kluczowy element ochrony interesów klienta korzystającego z usług danego banku. Warto zauważyć, że taka decyzja może być podjęta jedynie w przypadku, gdy bank dysponuje  rzetelnymi dowodami oszustwa. Bank może zatem odmówić zwrotu środków, w sytuacji gdy dostawca płatnika posiada uzasadnione podejrzenie oszustwa oraz dostatecznie udokumentowane dowody oszustwa.

Czy można odzyskać skradzione pieniądze?

W świetle przepisów obowiązującego prawa, tj. ustawą o usługach płatniczych, bank powinien dokonać zwrotu skradzionej na skutek nieautoryzowanej transakcji kwoty do końca kolejnego dnia po zgłoszeniu zaistniałego zdarzenia. Wskazuje na to art. 46 ustawy o usługach płatniczych, który głosi, iż w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwraca płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej.

Bank posiada jednak możliwość domagania się zwróconych pieniędzy w sytuacji, gdy zaistnieje uzasadnione podejrzenie, iż konsument dopuścił się rażącego zaniedbania, którym to przyczynił się do wykonania autoryzowanej transakcji.

Chcesz skorzystać z bezpłatnej analizy?
Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.